Ken je iemand die visueel gehandicapt is? Misschien is die slecht ziende, kleurenblind of geheel blind. Denk eraan hoe zo iemand gebruik maakt van het internet. Sluit je ogen of kijk erg scheel, probeer het nieuws van vandaag te vinden of in wisselwerking te staan met vrienden op Facebook. Velen van ons denken dagelijks niet aan deze uitdaging, maar deels van wat wij doen in de zoek machine optimalisatie kan de beleving van visueel gehandicapte beïnvloeden wanneer zij een website bezoeken.
Visuele gehandicapte gebruikers van het internet zijn door middel van schermlezers zoals Voice-over of Jaws in staat het web te besturen en te gebruiken. Schermlezers net als zoekmachines vertrouwen op de signalen in de codes die de structuur en de context bepalen van het geen ze zoeken. Het verschil in wat de schermlezers opzoeken en vertalen tegen wat de zoekmachines opzoeken en vertalen is heel erg klein. De bedoeling is hetzelfde: waar zijn de elementen van deze webpagina en hoe kan ik ze begrijpen.
Hoewel het belangrijk is om te weten waar de zoekmachine optimalisering en toegankelijkheid (a11y) elkaar kruisen om voor beide juist te optimaliseren, is het ook belangrijk te noteren dat het optimaliseren voor het ene niet noodzakelijk verwant is met het optimaliseren van het andere. Anders gezegd, als je een webpagina optimaliseert voor zoekmachines betekent dat niet per se dat je het ook toegankelijk hebt gemaakt en anders om.
Enkele voorbeelden van waar zoekmachine optimalisering en toegankelijkheid elkaar kunnen kruisen:
- Beeld transcriptie
- Beeld ondertiteling
- Alternatief beeld eigenschappen
- Te volgen titels
- Hoofd kenteken
- Verbinding anker tekst
- On-site Plaatskaarten, inhoudsopgave, en/of paneermeel
- Inhoud volgorde
- Formaat en kleur tekst tegenstelling
- Semantisch hypertekst opmaaktaal
Een uitdaging voor jou als je zelf een webpagina aan het ontwikkelen ben, is om meer te weten te komen over vele dingen die je kunt doen voor meer toegankelijkheid dan tot waar het de zoekmachine optimalisering kruist. Meer zoals de attributen van ARIA wat beter te leren kennen. Als gekeken wordt naar de inhoud van de W3C web toegankelijkheid richtlijnen zal je ontdekken dat er veel meer ingewikkelde overwegingen zijn voor toegankelijkheid dan wat we typerend denken voor de technische zoekmachine optimalisering. Als je denkt dat technische zoekmachine optimalisering leuk is dan moet je het volgende eens weten.
Optimaliseren voor toegankelijkheid of zoekmachine optimalisering?
Als je kiest om voor toegankelijkheid te optimaliseren, bestaat de kans dat je waarschijnlijk de basis hebt gedekt voor die technische optimaliseringen waar toegankelijkheid en zoekmachine optimalisering kruisen. Maar, anders om werkt dit niet altijd. Het hangt van af welke werkwijzen je gebruikt in de zoekmachine optimalisering.
Terwijl het leuk is om te weten dat juiste technische zoekmachine optimalisering invloed zal hebben op de manier waarop iemand die een schermlezer gebruikt uw website in een context kan plaatsen. Het is even belangrijk om te begrijpen dat (1) deze twee optimalisering industrieën op een groter niveau zijn, nogal verschillend en (2) dat wat je voor de zoekmachine optimalisering doet waar de kruising plaats vindt invloed zal hebben op hoe bezoekers uw website wel of niet kunnen verstaan.

