Of je nu een enkele lokale vermelding managet of honderden, de consistentie van je NAW gegevens op het internet kunnen je onderneming helpen groeien of een barrière vormen waarom klanten je niet kunnen ontdekken.

Laten we beginnen met een lokaal voorbeeld. Stel dat je een snackbar uitbaat. Een zoekopdracht genereert drie lokale resultaten en deze worden weergegeven op een telefoon, dus meer dan drie krijg je ook niet. Dit is waar je vermeld wilt worden, maar je staat er niet bij.
Maar waarom sta je er niet bij? Waarom worden je concurrenten wel vermeld en jij niet? Het heeft met vertrouwen te maken.
Â
EEN VERHAAL OVER VERTROUWEN
Om te demonstreren hoe belangrijk vertrouwen is wil ik een kort verhaal vertellen over mijn zoektocht naar een bank een aantal jaren geleden. Ik ga niet vaak naar de bank dus toen ik eenmaal moest gaan, pakte ik mijn telefoon, zette Google Maps aan en begon met wandelen. De rest van de route was ik begraven in mijn twitter feed en mijn e-mails. Toen de stem uit Maps vertelde dat ik er was, zag ik dat het bankfiliaal gesloten was. Niet alleen vandaag, maar definitief.
En dat is Google’s grootste angst want als er een reden voor jou, mij en iedereen is om te stoppen met het gebruiken van Google is dat dit soort dingen vaker en vaker voorkomen. Als Google me blijft sturen naar bedrijven niet meer bestaan of de contactinformatie klopt voor geen meter, dan stop ik met het gebruik van Google. Google neemt dat soort signalen dus erg serieus. Sterker nog, Google neemt nog grotere risico’s dan alleen contactgegevens incorrect kunnen weergeven. Doordat ze de optie bieden om additionele bedrijfsinformatie op te vragen. Als je recentelijk een lokale zoekopdracht uitgevoerd hebt, weet je dat je allerlei additionele informatie, zoals of de winkel NU open is en je kunt meerdere reviews direct opvragen. Ze geven je een boel informatie in lokale zoekresultaten. Als ze er niet honderd procent zeker van zijn dat de informatie klopt, dan zullen ze het niet weergeven. Want als ze de plank mis slaan, kost het ze gebruikers.
Â
ACCURATE VERMELDINGEN
Hoe bepaalt Google vertrouwen? Dat is waar accuratesse in vermeldingen een rol speelt. Accuratesse is de manier waarop Google bepaald of ze een lokaal zakelijk zoekresultaat kunnen vertrouwen.
Om je te laten zien hoe dat werkt geven we een voorbeeld waarbij we er vanuit gaan dat je al een Google My Business pagina hebt en dat je elementaire zaken zoals NAW gegevens al ingevuld hebt.
Ook heb je al je openingstijden ingevuld, alle logo’s en afbeeldingen zijn geüpload en toch wordt je niet getoond. De accuratesse van je vermeldingen moeten nu geoptimaliseerd worden. Waar je misschien geen rekening mee houdt is dat Google niet alleen informatie onttrekt uit Google My Business, maar ook op andere plekken op het internet informatie vergaard en vergelijkt. Misschien staat er ergens op het internet een adres met een kleine schrijffout, Mist het ‘A-tje’ achter het huisnummer, misschien staat ergens een oud telefoonnummer of oud mobielnummer vermeld. Misschien heeft iemand ooit een negatieve review over je geschreven.
Waarom zou je daar druk over maken? Een website met slechte informatie in een uithoek van het internet waar je klanten hoogstwaarschijnlijk nog nooit van gehoord hebben en die 99,99% zeker nooit één klik naar je website zal opleveren. Maar dit zijn allemaal zaken waar nu door Google naar gekeken wordt om vertrouwen te bepalen.
Â
BRONNEN
Voor je vermelding verkrijgt Google, zoals gezegd, informatie van verschillende bronnen. Eén van die bronnen ben je zelf. Daarnaast kan Google informatie onttrekken van bijvoorbeeld:
- Telefoon databasen
- Telefoonboek
- Zakelijke databasen
- Review sites
- Nieuws sites
- Overheidswebsites, zoals gemeente, Kamer van Koophandel, Kadaster, etc.
Elke keer dat je bedrijfsnaam vermeld wordt, vergroot dat het vertrouwen van Google in de informatie die je hebt verstrekt. Als je echter verschillende variaties op je naam, verschillende adressen of telefoonnummers op het internet hebt slingeren dan ziet Google die als conflicterende informatie en heeft dit een negatief effect.
Hoe los je dit probleem op? Je zult alle incorrecte lokale informatie moeten opsporen en het laten matchen met de correcte informatie zoals je die weergegeven wilt hebben.
NAW VARIATIES OPSPOREN
Een manier om variaties en incorrecte gegevens op te sporen is door het doen van een vrij recht-toe-recht-aan onderzoek in Google. Als je al op de hoogte bent dat er incorrecte informatie op het internet aanwezig is, zoals een variatie op je adres kun je middels een ‘quoted search’ alle informatie opvragen, contact met deze websites opnemen en de informatie updaten. Terwijl je dat doet bouw je het vertrouwen van Google op.
Als je geen idee hebt waar er foutieve informatie is opgeslagen, bijvoorbeeld een zakelijke adressen database waarvan je het bestaan niet eens kent, kun je niet zoeken op je bedrijfsnaam of zakelijk adres. De beste methode om deze informatie boven tafel te krijgen is te zoeken op je telefoonnummer in diverse formats.
Samenvattend:

- Zorg dat de vermeldingen in Google My Business goed zijn,
- Vind alle variaties en inaccurate gegevens in je data,
- Herstel deze, en
- Werk samen met een data provider om enkel nog correcte informatie te versturen.
Op alle plekken zul je dan vertrouwen opbouwen dat je al aan Google verstrekt door middel van de informatie in je My Business vermeldingen, wat het meer waarschijnlijk maakt dat Google je weer gaat geven in lokale zoekresultaten.

