In het vorige artikel  hebben we gesproken hoe Google de content van je website beoordeeld om zogenaamde frisheid. We hebben gezien dat Google zoekopdrachten kwalificeert op kwantiteit (piekmomenten), urgentie (is een continue stroom van nieuwe content benodigd?) en relevantie van informatie.
Een van de conclusies die we in het vorige artikel hebben kunnen trekken is dat hoewel nieuwe, frisse content zeker niet voor iedere zoekquery benodigd is om hoog te ranken, het is voor je zoekmachinemarketing activiteiten zeker niet slecht als je ranking op basis van de frisheid van je content mee neemt in je planning. Het is immers niet alleen voor googlebots fijn om te weten dat je actuele en relevante informatie op je site aanbiedt, ook je (mogelijke) klanten zijn hier natuurlijk bij gebaat.
FRISHEID TIPS
Het doel hier is niet het updaten van je website simpelweg vanwege het updaten van content in de hoop dat je update voldoende punten scoort om een betere ranking te verkrijgen. Als je er op deze manier mee omgaat, dan kun je gefrustreerd raken vanwege het uitblijven van resultaten en laat je gegarandeerd content kansen liggen.
Je doelstelling voor deze vorm van zoekmachinemarketing moet zijn het updaten van de informatie op je website op een manier die qua frequentie en inhoud van toegevoegde waarde is voor de gebruikers van je site. Kort gezegd: Je wilt periodiek content creëren die het click-through ratio, user engagement (gebruikers ervaring) en nieuwe links naar je content genereert. Als je deze doelstellingen realiseert dan kun je er zeker van zijn dat Google deze signalen ook registreert en dat je laat zien dat je content fris is, je informatie relevant en je webpagina het daarom verdiend om hoger geïndexeerd te worden.
Naast het updates van oudere, bestaande content, vindt je hieronder zeven tips om je webpagina’s fris te houden.
- Creëer periodiek nieuwe content.
Stel voor jezelf vast hoe snel de behoefte aan nieuwe content in jouw branche, niche of marktsegment ontstaat. Werk je in een branche waar de ontwikkelingen zich razendsnel opvolgen, dan wordt je door je markt gedwongen om continu te updaten om mee te blijven dingen naar een toppositie in Google op basis van frisheid.
Maak hier dan een speerpunt van in je zoekmachinemarketing. Maak de tijd en creëer de ruimte om hier kwaliteit en kwantiteit te kunnen leveren. - Wanneer je update, focus je dan op de kern content en niet zo zeer op randzaken. De indexatie van je webpagina gebeurt voor meer dan 90% op de hoofdtekst sectie. Het consequent aanbrengen van veranderingen en updates in je zijbalken of voetnoot telt wel mee, maar zal nooit je ranking dusdanig meetbaar beïnvloeden. Focus je in dit aspect van je zoekmachinemarketing dus echt op de kern content.
- Daaraan gerelateerd is het volgende punt. Kleine updates kunnen worden genegeerd of niet worden waargenomen. Wanneer je een link wijzigt, wijzig dan ook het stukje tekst om de link heen.
- Stabiele linkgroei is bijna altijd beter dan linkgroei met sterke pieken. Daarmee bedoelen we dat je content kunt publiceren op basis van trending topics en vanuit daar veel links genereert, maar de relevante van die links zijn maar beperkt houdbaar en nemen na verloop van tijd, en dat kan (afhankelijk van je branche) al heel snel zijn. Laat je daarom niet van wijs brengen door trends (tenzij je branche hier om vraagt, maar dan is het, zoals in het eerste punt benoemd, een speerpunt en geen extra zoekmachinemarketing actie. Houd je als je branche niet om trending topics vraagt aan je plan en groei om een organische manier.
- Een link is een link, maar het maakt in je ranking wel degelijk uit of je een link ontvangt van een roestige pagina of een link ontvangt van een pagina met een hoge frisheid-score. Google gaat er vanuit dat deze link een indicatie is voor je eigen relevantie en frisheid. Probeer in je linkbuilding activiteiten dus zoveel mogelijk te richten op websites met een hoge frisheid, zodat deze frisheid op je eigen site afstraalt.
- Gebruiksstatistieken zijn je vriend. Werk aan het vergroten van het aantal kliks en user experience, gemeten in de tijd op de website, en je frisheid-score wordt opgewaardeerd. Produceer dus content die zorgt voor meer kliks vanuit zoekresultatenweergaven en houdt je bezoekers vast.
- We hebben geconstateerd dat wanneer je het onderwerp van je website teveel af laat wijken van het originele onderwerp of het door Google geïndexeerde onderwerp, oudere links naar je basiscontent afgewaardeerd worden op basis van meer recente content. Blijf dus bij het updaten van je pagina zo dicht mogelijk bij je originele content als er geen zakelijke noodzaak is om hier van af te wijken. Het updaten van oudere content werkt eveneens bijzonder goed voor je ranking als je er, zoals omschreven in punt 5, frisse links voor bemachtigd.
Tot zo ver ons artikel met tips voor het fris houden van je content en het verbeteren van je frisheid-score.
Wees verfrissend.
Wees relevant, maar het allerbelangrijkste wees bruikbaar.