Als zoekmachinemarketeers worden we regelmatig uitgedaagd door de veranderingen die zoekmachines doorvoeren en die van invloed zijn op hoe onze cliënten worden weergegeven op de resultatenpagina.
Bij elke verandering die doorgevoerd wordt is het belangrijk dat we verder kijken dan het actuele hoe en waarom en ook proberen in te schatten wat de toekomstige implicaties van de verandering zijn zodat we kunnen proberen om deze vraag te beantwoorden: “Als ik Google zou zijn, waarom zou ik dit dan doen?”
Recentelijk heeft Google een serie van handmatige penalty’s geïmplementeerd die aan websites zijn uitgedeeld waarvan Google vind dat ze ‘onnatuurlijke uitgaande links’ bevatten. De webmasters van de betreffende websites ontvingen berichten zoals deze:

Op deze manier werden webmasters geïnformeerd dat Google een patroon van ‘onnatuurlijke, kunstmatige, misleidende of manipulerende links’ had ontdekt. Het plaatsen van deze links wordt omschreven als ‘onnatuurlijk of irrelevant’.
De reactie van de webmasters verschilde zoals zo vaak van ‘niets doen’ tot ‘no follow elke uitgaande link op de website’. Google heeft al aangegeven dat het niet nodig is om een ‘nofollow’ toe te kennen aan elke link op je website, maar dat je goed moet kijken naar links die verwijzen naar een product, social media of commercie als een resultaten van een linkuitruil.
Nu komen we bij het leuke werk van een zoekmachinemarketeer: Het bekijken van het probleem en proberen door middel van omgekeerd denken de toekomstige implicaties te ontcijferen die deze maatregel kan hebben op het marktsegment, cliënten en strategie. Dit artikel heeft als doel om een aantal suggesties daaromtrent uit te lichten.

Een aantal uitgangspunten die aan dit concept ten grondslag kunnen liggen zijn:
- De lancering van de nieuwe versie van Google Penguin, het additionele algoritme van Google dat de kwaliteit van links tussen websites bepaald, is diverse keren uitgesteld, wat er op kan duiden dat Google nog niet overtuigd is van de accuratesse van het algoritme.
- De groei van negatieve SEO maakt het nog moeilijker voor Google om sites te identificeren en bestraffen voor het gebruik van tactieken die niet geïmplementeerd zijn op hun eigen websites.
- Penguin heeft het linkbuilding veld tijdelijk beïnvloed zoals Google het wilde. De afname van discutabele links bereikte hun hoogtepunt in juli 2015.
Laten we nogmaals op de stoel van Google gaan zitten. Als wij Google zouden zijn, dan zouden we verwachten dat webmasters die bestraft worden voor het gebruik van onnatuurlijke links, op een van de volgende manieren zou reageren:
- Niets doen. De straf vermeld specifiek dat Google verminderd vertrouwen heeft in links op je site. Als webmaster, kan het je echt wat schelen of Google de uitgaande links op je site vertrouwt of niet? Wat gebeurt er als de straf niet van invloed is op je traffic, rankings, zichtbaarheid, etc.? Welke motivatie heb je om geen actie te ondernemen? Zelfs als je links verkoopt, als de informatie niet openbaar wordt weergegeven, doet dit niets om je linkverkoop te schaden.
- Clean up voor onschuldige sites. Een legitieme site die geen goederen uitgewisseld heeft voor de links (of wil doen alsof ze dat niet gedaan hebben) zou door hun site gaan en alle links verwijderen, waarbij ze het gevoel hebben dat die het probleem veroorzaakt hebben en vervolgens een dossier indienen met een neutraal verzoek tot heroverweging.
- Clean up voor schuldige sites. Een site die heeft deelgenomen aan link-fraude zou precies weten welke links de daders zijn en ze verwijderen. Afhankelijk van de ondernemer zou men een verzoek tot heroverweging indienen door te zeggen: “Het spijt me, zo-en-zo betaalde me om het te doen, en ik zal het nooit meer doen.” Anderen zullen gewoon zeggen: “Ja, we hebben het probleem geïdentificeerd en gecorrigeerd.”
In scenario 1 wint Google want het draagt bij aan de zogenaamde FUD (Fear, Uncertainty and Doubt) campagnes rondom het linkbuilden. Het is plots onmogelijk om te weten of externe links waarde vertegenwoordigen, ondanks ranking statistieken. In scenario’s 2 en 3 wint Google omdat ze kunnen volgen welke links op nofollow zijn gezet en zijn verwijderd. Potentiële linkfrauders kunnen wordt toegevoegd aan training data. In scenario 3 kunnen ze zelfs bewijs verzamelen door verklaringen van webmasters die toegeven links verkocht te hebben.
Welke doelen kunnen straffen voor onnatuurlijke externe linken bereiken?
- Legitieme webmaster kunnen angstig worden voor het verkopen of plaatsen van links omdat ze bestraft kunnen worden.
- Webmasters die blijven spammen met verkochte links vanaf hun bestrafte website kan tot een devaluatie van de linkmarkt leiden.
- Webmasters kunnen angstig worden om links te kopen of te ruilen omdat ze bedonderd kunnen worden door bestrafte websites en daardoor gemeden worden door de legitieme websites.
- Het Penguin algoritme kent een verbeterede kwaliteits- en vertrouwensscore en is snel beschikbaar voor real-time release.
Wij zouden, als we Google zouden zijn, de nieuwe generatie van Penguin zich vooral laten focussen op irrelevant geplaatste links en minder op commerciële keywords specifieke ankertekst. Op dit moment is er nog geen hard bewijs wat Google precies van plan is met het bestraffen van onnatuurlijke links, maar het zou zomaar de laatste testfase van Penguin kunnen zijn en om de linkmarkt verder te devalueren.
Google’s webmaster richtlijnen geven aan de linkfraude wordt beoordeeld op intentie. Als we links op nofollow plaatsen met als intentie om de ranking van de betreffende site te devalueren, dan is de intentie manipulatie. Loop ik dan het risico om beschuldigd te worden van linkfraude? Als ik linkbuilding doe uit het oog van een zoekmachinemarketing campagne, neem ik dan deel aan een linkfraude?
Aangezien we zoekmachinemarketeers zijn en niet Google, moeten wij onszelf afvragen: Wat doen deze ontwikkelingen voor mij om mijn manier van zoekmachinemarketing te veranderen of versterken? In de toekomst zullen we op een andere manier om moet te gaan met linkbuilding en zullen de regels hieromtrent veranderen.
Tot besluit kunnen we stellen dat wij als zoekmachinemarketeers voor een belangrijk deel de toekomst van ons vakgebied in handen hebben. We werken niet alleen in het heden, maar hoe wij met regels en bepaalde richtlijnen omgaan bepaald ook voor een groot gedeelte de regels voor de toekomst. Als je niet capabel bent om op een nette manier aan linkbuilding te doen, doe het dan niet en huur iemand in die je hierbij kan helpen.

