
We leven niet in een wereld waar we de luxe positie hebben om over websites te denken als puur gebruiksvriendelijk of puur zoekmachine geoptimaliseerd. De twee moeten hand en hand in gaan en om dat te bereiken moet her en der een compromis gesloten worden. Er zijn echter ook zaken die beide aspecten op een positieve manier beïnvloeden.
SEO BEÏNVLOEDEN DOOR DE GEBRUIKSERVARING
De ervaringen van de gebruikers van je website laten deels voorspellen of iemand naar je linkt ja of nee. Als iemand naar je linkt en 1000 mensen klikken op die link, is de kans groot dat het aantal links aan je website toeneemt. Dit heeft weer een positief effect op je ranking in de zoekmachines.
Vanzelfsprekend is content hier erg belangrijk. Gebruikers bepalen hoe zoekmachines je content beoordelen omdat zoekmachines beoordelen hoe gebruikers met je content omgaan. Gebruik en gebruikersdata en technische aspecten zoals de laadtijd van je site, hoe mobielvriendelijk je website is zijn belangrijke aspecten voor een goede gebruikservaring.
Kort door de bocht gesteld is de beleving en interpretatie van de gebruiker van invloed op de zoekmachinemarketing doelstellingen. Je kunt je SEO nog zo goed voor elkaar hebben als de gebruiker niet vindt op je site wat hij zoekt, zal Google je site onherroepelijk afwaarderen.
TWEE WERELDEN

We vragen je om je twee werelden voor te stellen. In de ene wereld bestaat zoekmachinemarketing niet. Het is de tijd voor de opkomst van de zoekmachines. Mensen komen alleen op je website door de URL in te tikken in de browser en ze navigeren alleen door je website. Ze navigeren niet van zoekmachines naar landingspagina’s. Mensen zoeken niet. Wij zijn de gebruikerservaring.
CONSOLIDATIE VS SEGMENTATIE
Pagina consolidatie bestaat hier uit het samenbrengen van de wensen van gebruikers op één pagina. We kunnen in een gebruikersvriendelijke wereld beste meerdere behoeftes van gebruikers op dezelfde pagina bevredigen. Maar in een gecombineerde wereld kan dat niet. We moeten immers niet vergeten van een derde tot helft van onze bezoekers via een zoekmachine bij ons binnen komen. Dat betekent dat ze voor die verschillende behoeften een of meer zoekopdrachten invoeren. Zoekmachines kunnen onze websites dus alleen in zoekmachines weergeven als er sprake is van segmentatie.
In de gebruikerswereld hebben we dus ook veel minder paginanavigatie omdat het hebben van veel pagina’s geen doel op zich meer is en geen doel meer dient. We gaan er vanuit dat mensen in staat zijn om te redeneren dat een bepaald onderwerp in een bepaalde sectie van de website te vinden is.
Echter, in de gecombineerde wereld hebben we verschillende landingspagina’s nodig die we weer linken aan andere gedeelten van de website. We hebben meer navigatie nodig. We hebben pagina’s met footer navigatie of met zijbalknavigatie. We moeten hier en daar de puurheid van de gebruikservaring opofferen om een website leesbaar, te indexeren en begrijpelijk te maken voor zoekmachines.
Het grootste verschil tussen de wereld waarin gebruiksvriendelijkheid voor op met de realiteit is dat teksten honderd procent functioneel geschreven zouden worden en dat zoekwoorden, ankerteksten en metatags in teksten zouden ontbreken. De teksten zouden geschreven worden als informatief in plaats van als een infomercial. Tegelijkertijd zijn de zoekwoorden enorm belangrijk voor het trekken van bezoek naar de website wanneer we de realiteit weer in ogenschouw nemen. Wie leest immers functionele content als hij geen idee heeft dat je bestaat?
En zo blijft het een wankel evenwicht tussen gebruikers, gebruikservaring en zoekmachinemarketing. Organische gebruikservaringen kleuren zoekresultaten net zo veel als goede of slechte zoekmachinemarketing zou doen. Beide aspecten zijn evenredig belangrijk voor de commerciële prestatie van je website, maar beiden bereik je enkel optimaal door het voorrang op de ander te geven, wat het effect van die ander weer beïnvloed die op zijn beurt je bereikte resultaat weer beïnvloed. Het is een vicieuze cirkel waar je enkel kunt proberen om de balans zo veel mogelijk te bewaren.
WebsiteOPTIMALISATIE. Dat is de sleutel naar online succes.

