Wanneer het gaat om lokale SEO bestaan er verschillende mythes over factoren die wel of juist geen rol spelen bij het bepalen van je lokale vindbaarheid. In dit artikel adresseren we er een aantal.
Het verwijderen van je vermelding in Google My Business staat gelijk aan een verwijdering van je vermelding in Google
Het verwijderen van bijvoorbeeld een dubbele vermelding in Google My Business zorgt er niet voor dat je onvindbaar wordt op Google. Het enige dat veranderd is dat je vermelding niet geverifieerd is. Je kunt deze vermelding derhalve niet meer managen. Je vermelding wordt nog steeds getoond in, bijvoorbeeld, zoekresultaten en op Google Maps. Google, zo staat beschreven in het helpcenter, toont nog steeds de informatie die bekend is over je bedrijf.

Lokale SEO
Het niet claimen van je pagina zorgt ervoor dat je bedrijf niet geïndexeerd wordt
De waarheid is dat je indexering niet heel veel zal veranderen als je een bedrijfspagina claimt. Op een bedrijfspagina kun je echter wel flink wat additionele informatie invullen. Deze informatie zorgt voor een breder beeld van je bedrijf en dat kan er wel voor zorgen dat je pagina beter geïndexeerd wordt en derhalve beter vindbaar is in relevante zoekopdrachten.
Vermeldingen van specifieke personen binnen je bedrijf worden gezien als duplicaten en kunnen worden verwijderen
Google vermeld graag personen die in contact komen met de gebruiker wanneer deze in contact met je treedt. Wanneer je bijvoorbeeld een advocatenkantoor hebt, dan plaatst Google graag informatie over wie er bij je werken. Mocht je hier geen prijs op stellen dan verwijderd Google de vermelding indien:
- Het gaat om een medewerker die normaliter geen contact heeft met nieuwe klanten zoals bijvoorbeeld een back office medewerker.
- Er slechts één persoon namens de organisatie naar buiten toe optreedt. In dit geval voegt Google de vermelding van het bedrijf en de persoon samen.
Plaatsen op Google + helpt je indexering

google plus voor lokale SEO
Google kent geen extra waarde toe als je heel actief bent op Google +. Gebruikers dienen je als organisatie te kennen willen ze überhaupt op je Google + pagina terecht komen. Er wordt ook geen link naar je Google + pagina getoond in organische zoekresultaten. Dus nee, veel informatie delen op Google Plus zorgt er niet voor dat je ranking verbeterd.
SEO voor Google Maps staat los van “organische SEO”
Bedrijven hebben nog weleens de impressie dat Google Maps andere parameters hanteert dan de gangbare SEO kan leveren. Toch verschijnt 75% van alle vermeldingen op Google Maps ook op de eerste pagina bij zoekopdrachten. Wil je je lokale vindbaarheid verbeteren door een vermelding te krijgen op Google Maps? Zorg dat je de organische SEO van je website op orde hebt. Een wijziging in je websitestructuur kan een groot effect hebben op je lokale vindbaarheid. Lokale vermeldingen en organische vindbaarheid zijn met elkaar verbonden.

google map voor lokale seo
Je werk- of leveringsgebied vergroten zorgt voor zichtbaarheid in een groter gebied
Google maakt het mogelijk om een straal in te stellen tot waar je bereid bent te reizen om nieuwe klanten te werven. Veel mensen stellen deze straal groot in omdat ze denken dat ze dan een vermelding krijgen in een groter gebied. Dit is niet het geval. Je krijgt waarschijnlijk enkel de lokale vermelding die je op basis van je bedrijfsadres behoort te krijgen.
Pas je vermelding aan als je verhuist
Google Maps en Google My Business verschillen hierin van procedure. Wanneer je de adresgegevens van je bedrijf aanpast in Maps komt er een markering om je oude adres waaruit blijkt dat je bedrijf niet meer op die locatie gevestigd is, maar het geeft niet aan dat je verhuisd bent. Gebruikers kunnen dus concluderen dat het bedrijf niet meer bestaat. Er wordt niet automatisch verwezen naar je nieuwe adres.
Pas je je gegevens aan in Google My Business, geef dan zelf aan dat je verhuisd bent. Dit voorkomt misverstanden.
Google geeft alleen weer dat wat op het My Business dashboard staat vermeld
Google geeft je als bedrijfseigenaar de mogelijkheid om informatie over je bedrijf toe te voegen, te veranderen of te verwijderen, maar het is niet zo dat alleen het My Business dashboard als informatiebron gebruikt wordt wanneer er informatie over je bedrijf wordt weergegeven. Het is slechts één van de bronnen die door Google gebruikt wordt.

