Het is voor SEO‘s gebruikelijk om al hun tijd en energie aan één zoekmachine te besteden, maar dat is een beperkte aanpak. SEO‘s zullen andere manieren moeten vinden om hun traffic te genereren en kunnen niet alleen op Google rekenen. Om dit te benadrukken nemen we een kijkje naar de huidige stand van zaken en het bewijs dat deze stap noodzakelijk is voor SEO‘s.
Na een aantal maanden van grondig onderzoek, werd er halverwege februari door Google de details bekend gemaakt van de 4 gesponsorde advertenties bovenaan de zoekresultaten.
Hierbij krijgt Google dus een benijdenswaardige positie met controle over de eerste 4 zoekresultaten. Daarover kunnen veel vragen gesteld worden, maar de meest interessante gaat over wat voor effect dit heeft op het organische click-through rate.
Een andere zoekmachine
DuckDuckGo is een zoekmachine die het privacy van hun gebruikers zeer op prijs stelt en deze werkt daarom als een niche in het huidige tijdperk waar de grenzen van privacy steeds worden verlegd. De wereld van zoekmachines wordt steeds meer privé en anoniem en DuckDuckGo mag als eerste de vruchten plukken van dit nieuwe SEO gebied.
Ook heeft DuckDuckGo maar één advertentie bovenaan in de zoekresultaten. Dit creëert natuurlijk een groot lucratief verschil tussen het click-through rate van de bovenste resultaten in DuckDuckGo en dat van Google, die gebruik maakt van maar liefst 4 gesponsorde advertenties.
De kansen van groei
Het zal nu wel duidelijk worden dat uw SEO zich op meer moet concentreren dan alleen de ingewikkelde algoritmes van Google. SEO moet de tijd nemen om zich te verdiepen in de spannende wereld van guerrilla marketing en daarbij ook de groei-strategieën van uw client/bedrijf te stimuleren.
Een van de meest ingrijpende veranderingen binnen SEO in de afgelopen jaren is de ontwikkeling van social media traffic. Wat hebben Facebook, Twitter en Youtube met elkaar gemeen? Deze hebben enorme hoeveelheden traffic dat buiten het bereik van Google is.
De top 5 grootste social networks (uitgaande traffic):

Het is geen speculatie meer dat Facebook het grootste social media network in uitgaande traffic is. Dat is simpelweg een feit. Hierboven kun je zien, volgens de traffic stats van SimilarWeb, dat Facebook, in januari 2016, meer dan 3.5 miljard desktop bezoekers naar andere websites heeft gestuurd. Dat is net iets meer dan 1.5 miljard bezoekers vergeleken met Twitter diezelfde maand.

Maar het is natuurlijk nog te vroeg om Google te verloochenen en al je geld op social media in te zetten. Er zijn nog zat andere websites waar de SEO ondernemers naar uit moeten kijken.
Twitch.tv is de nummer één referral site van de hele wereld met 385 miljoen uitgaande desktop bezoekers. Zelfs Buzzfeed, die op nummer 5 staat, generereert een gigantische 50 miljoen uitgaande bezoekers en HackerNews sluit de lijst af met bijna 20 miljoen uitgaande bezoekers in januari 2016.
In conclusie
Dit toont aan dat er een tijd van verandering aankomt voor SEO en alles lijkt erop te wijzen dat social media het nieuwe Google zal worden. Hierdoor zullen de SEO strategisten zich moeten uitbreiden en een nieuw veld van mogelijkheden betreden.

