Het identificeren en effectief gebruiken van keywords is waarschijnlijk dé belangrijkste taak van een search marketer. De selectie van keywords hoort ook een grote rol te spelen bij het bepalen van welke content waar gepubliceerd gaat worden, en op wat voor manier. In dit artikel leggen we uit hoe je in vier simpele stappen je eigen keyword plan kan maken.

-
Stap 1: Maak een lijst.
Het is belangrijk om te weten dat het stappenplan zich vooral richt op nieuwe projecten, waarvoor nog geen keyword planning gedaan is. De eerste stap is om een lijst samen te stellen van keywords door middel van welke je jouw pagina zou willen zien verschijnen op Google. Het is lastig om dat daarna ook daadwerkelijk in praktijk om te zetten, maar dat onderwerp behandelen we later.
Er bestaan verschillende tools online om je bij deze eerste stap te helpen, zoals Moz Keyword Explorer, SearchMetrics, en SimilarWeb. Met behulp van deze tools kan je niet alleen keywords voor je eigen website bepalen, maar ook uitvinden welke keywords andere, vergelijkbare pagina’s gebruiken.
-
Stap 2: Identificeer het keyword volume
Nadat je, met behulp van de beschikbare tools, een lijst van keywords hebt samengesteld is het handig om het volume van de geselecteerde keywords te bepalen. Het volume in deze context gaat over het aantal clicks en vooral het aantal impressions (keren dat jouw advertentie op een SERP of andere website getoond wordt) per keyword en per maand.
De meest voor de hand liggende methode om dit volume te bepalen is om Google Keyword Planner te gebruiken. De afgelopen jaren heeft Google deze service meer en meer afgestemd op betalende gebruikers, maar er liggen nog steeds mogelijkheden voor accounts die weinig of niks betalen. Nadat je alle keywords van je lijst in Keywords Planner hebt ingegeven, kan je het volume van iedere individuele keyword bekijken door “Add to plan” te klikken achter de betreffende keyword, en de instructies te volgen. Let wel dat je de instructies volgt tot aan het moment dat je gevraagd wordt om de selectie op te slaan in jouw account, tenzij je na het uitvinden van het volume per keyword ook gelijk wil beginnen bieden.
-
Stap 3: Filter de keywords
Niet elk keyword is even waardevol als een ander keyword, daarom is het een goed idee om, na het bepalen van het volume per keyword, je keyword-lijst te filteren. Dat wil zeggen, het is aan te raden om je lijst op te delen in drie groepen van keywords.
-
Prioritair
Dit zijn de keywords waar je direct voor wil verschijnen op zoekpagina’s en andere websites, of in andere woorden, de keywords waar je gelijk in wil investeren. Keywords in deze categorie zijn over het algemeen direct gerelateerd aan je dienst of product, met een volume van clicks en impressions dat hoog genoeg is om de investering te rechtvaardigen.
-
Secondair
Deze keywords komen in beeld zodra je de Prioriteits-keywords correct verwerkt hebt in de pagina(‘s) van jouw keuze. Secondaire keywords staan niet altijd in directe verbinding met wat je verkoopt, maar ze kunnen wel bijdragen aan het aantal bezoekers dat op de pagina in kwestie komt. Vaak zijn dit keywords met een laag volume, maar met het potentieel om van clicks klanten te maken.
-
Andere
Je lijst zal ook enkele keywords bevatten die niet gelijk relevant zijn voor je huidige plannen, maar bijvoorbeeld wel voor de toekomst, als die gaat zoals je voorziet. Keywords uit deze categories kan je voorlopig negeren, maar het is aangeraden om ze niet te verwijderen uit de lijst. Je hebt ze tenslotte nu verzonnen om een bepaalde reden die misschien nuttig kan zijn in de toekomst.
-
Stap 4: Aan de slag met je prioritaire keywords
Nu je de lijst van keywords gefilterd hebt en je prioritaire keywords geïdentificeerd hebt, kan je beginnen met het verbinden van de gekozen keywords met jouw pagina of pagina’s. Het idee is om jou pagina’s te doen verschijnen als zoekresultaat bij zoekopdrachten die exact vragen naar wat jouw pagina aanbiedt. Je wilt namelijk dat de content op jouw pagina’s precies is waar de bezoeker naar op zoek is. Dit is niet altijd makkelijk, en vergt soms handmatige aanpassingen, maar er bestaan veel tools en services die je kunnen helpen met deze stap. De Advanced Web Ranking tool (AWR) is één van de bekendste en meest gebruikte services op dit gebied.

