Linkbuilding, oftewel het plaatsen van (externe) links naar een bepaalde pagina of website met als doel het verbeteren van de positie van die pagina of website binnen zoekmachines, is een belangrijke en krachtige vorm van content marketing. Helaas wordt linkbuilding door veel mensen nog steeds beschouwd als een techniek waarbij het manipuleren van zoekresultaten voorop staat, bedoeld om puur clicks en impressions te genereren. Wanneer je als linkbuilder interessante, relevante en waardevolle content verbindt met de links die je plaatst is er in principe geen probleem, maar veel linkbuilders en content marketers plaatsen content van lagere kwaliteit, waardoor veel mensen en publishers achterdochtig zijn geworden. In dit artikel tonen we aan de hand van vier typische reacties en persoonlijkheden hoe jij er voor kan zorgen dat jouw kwaliteits-links toch geplaatst worden.
De Scepticus
Dit profiel heeft een diepgewortelde aversie tegen alle soorten links, en zeker de links die verbonden zijn met een merk, webwinkel, of bedrijf. Als gevolg hiervan heeft deze persoon ook van begin af aan weinig vertrouwen in mensen die haar contacteren in verband met het plaatsen van een link op haar pagina of website.
Het verstandigst hier is waarschijnlijk om niet teveel aan te dringen en op zoek te gaan naar de volgende mogelijke publisher. De Scepticus zal waarschijnlijk zijn of haar oogpunt niet gaan veranderen op basis van een korte conversatie met jou, maar misschien bestaan er andere manieren om toch nog samen te werken.
De Pseudo-Slimmerik
Dit profiel heeft vaak wel wat kennis over linkbuilding en SEO, maar die is nog steeds gelimiteerd en/of afkomstig van onbetrouwbare of oude bronnen. Hij of zij weet wel van het belang van links op zijn of haar pagina, en is dus wel op zoek naar een manier om geld te verdienen op deze manier.
Met een beetje geluk staat de Pseudo-Slimmerik die jij tegen bent gekomen open voor nieuwe informatie en nieuwe adviezen omtrent SEO en linkbuilding. Als dat het geval is, neem dan even de tijd om op een niet-tutoyerende manier te vertellen over hoe linkbuilding precies werkt en hoe jullie er beiden profijt van kunnen hebben. Als die uitleg samen kan gaan met lnks die aanvullende informatie bevatten, des te beter.
De Geïnformeerde
Dit profiel geldt voor personen die meer dan bekend zijn met SEO en linkbuilding, en die redelijk veel weet over wat belangrijk is op dat gebied voor haar online activiteit. Hij of zij weet echter ook dat hij of zij niet álles weet over content marketing, en dat er professionals bestaan die een stuk meer weten over hoe links werken. Boven alles weet deze persoon dat een link enkel waardevol is als die de gebruikerservaring van de bezoekers verbeterd.
Mocht je met De Geïnformeerde in contact komen en mocht je link alsnog afgewezen, vraag dan naar de reden waarom. Je zal waarschijnlijk een geïnformeerd antwoord krijgen, waarop je op een relevante manier kan antwoorden met waarom jouw links wel degelijk van toegevoegde waarde kunnen zijn van de publisher’s content.
De Onwetende
Met deze beschrijving refereren we aan alle mensen waarmee je als content marketer in contact komt die vrijwel geen tot geen kennis hebben van links en SEO. Dit profiel maakt zich vaak geen zorgen over links, zolang ze er maar niet slecht uitzien op hun pagina of website.
Het geplaatst krijgen van link op de pagina of website van De Onwetende zal vaak niet moeilijk zijn, maar wij raden aan om toch even op onderzoek te gaan naar wat er allemaal precies op de website wordt geplaatst. Het is namelijk goed mogelijk dat er geen kwaliteitsfilter wordt toegepast op de pagina of website in kwestie, en dan moet je jezelf afvragen of je daarmee geassocieerd wil worden.