
Google heeft op vele manieren geëxperimenteerd met manieren om ‘frisheid’ als een criterium te kunnen hanteren in ranking. Dit artikel heeft niet als doel om alle manieren waarop deze ‘frisheid’ of ‘nieuwigheid’ van content beoordeeld en gerangschikt wordt, maar focust meer op gebieden die we door middel van zoekmachinemarketing kunnen beïnvloeden.
Onthoud daarbij dat we gedetailleerd bij kunnen houden wat Google van plan is door de patenten die ze aanvragen, we nooit met honderd procent zekerheid kunnen vaststellen hoe zij bepaalde algoritmes in elkaar knutselen.
ACTUALITEIT VRAAGT OM NIEUWE CONTENT
De ene zoekopdracht is de andere niet. Waar een generieke zoekopdracht naar fietstassen best nog informatief kan zijn met gedateerde content, is een zoekopdracht over weeralarm code geel dat niet.
Google meet daarom al je content op frisheid en vergelijkt dit vervolgens met het type zoekopdracht dat naar je content vraagt. Zit je een ‘actuele zoekopdracht’ en biedt je alleen gedateerde content, dan is dat negatief voor je ranking. Google beoordeelt deze actualiteit door het internet continu te monitoren en hun eigen datagegevens. Ze beoordelen onder andere op basis van zoekvolumes (welke zoekopdrachten zijn trending of welke zoekopdrachten hebben hele hoge pieken), nieuws en blogs (wanneer een aantal nieuwsmedia over hetzelfde onderwerp beginnen te schrijven, is het waarschijnlijk een heet hangijzer) en social media (trending topics).
Frisse content is vaak beter, maar niet altijd.
1. Frisheid door creatiedatum
Initieel kan een webpagina fris zijn op basis van de datum dat deze is gecreëerd, maar daar treedt na verloop van tijd verval in op. Deze frisheid-score boost een stuk content voor bepaalde zoekopdrachten, maar dat effect verminderd naar mate de content ouder wordt.
De creatiedatum is vaak de datum dat Google het document ontdekt door middel van een google die het document voor het eerst indexeert of er een link naar toe ontdekt.
2. Aantal aanpassingen beïnvloed de frisheid
De leeftijd van een pagina of een domein is niet de enige factor. Zoekmachines kunnen regelmatig geüpdatete content anders beoordelen dan content die nooit wordt aangepast. In dit geval speelt het aantal wijzigingen op je website een rol. Zo zal het veranderen van een enkele zin minder effect hebben dan het herschrijven van de main body tekst.
3. Aanpassingen aan belangrijke content wegen zwaarder
Aanpassingen in belangrijke delen van een pagina zullen een andere ‘frisheid-score’ krijgen dan minder belangrijke content.
Tot de minder belangrijke content rekenen we :
- JavaScript
- Comments
- Advertenties
- Navigatie
- Datum en tijd tags
Daar uit kunnen we concluderen dat onder belangrijke content vaak wordt verstaan de main body tekst. Dus enkele links wijzigingen in je zijbalk of iets aanpassen in je footer, wordt hoogstwaarschijnlijk niet als verfrissend gezien.
4. De frequentie waarmee content veranderd
Content die vaker wijzigt wordt anders beoordeeld dan content die slechts eens per paar jaar wijzigt. De homepage van een krant wordt elke dag aangepast en biedt non-stop frisse content. Google zal links van deze pagina’s anders indexeren.
5. Nieuwe pagina’s

In plaats van individuele pagina’s opfrissen worden door verfrissende websites compleet nieuwe pagina’s aangemaakt. De meeste blogs werken op die manier. Websites die met een hogere frequentie nieuwe pagina’s aanmaken zouden een hogere frisheid-score kunnen behalen dan pagina’s die geen of weinig nieuwe pagina’s creëren.
6. Aantal links toont relevantie. En frisheid.
Niet alle frisheid signalen spelen zich op je website zelf af. Vele externe signalen kunnen wijzen op frisheid, soms met krachtig resultaat.
Wanneer een website een linkgroei krijgt, kan dit voor zoekmachines een teken van relevantie zijn. Bijvoorbeeld, als mensen beginnen te linken naar je persoonlijke website omdat je op het punt staat om te gaan trouwen, dan kan je site beoordeeld worden als relevant en fris, voor wat betreft deze gebeurtenis.
Wees wel gewaarschuwd: bij ongewone of ongebruikelijke linkactiviteiten kan dit ook een signaal zijn voor spam. Zoekmachines zullen zulk gedrag afwaarderen. Natuurlijke groei over een langere periode is vaak de beste optie.
7. Links van verse sites geven frisheid door.
Links van websites die zelf een hoge frisheid-score hebben kunnen de frisheid-score van de websites waar ze naar linken opwaarderen.
8. Bezoek en gebruiksgegevens kunnen duiden op frisheid
Wanneer Google een lijst met zoekresultaten presenteert aan haar gebruikers, kunnen de resultaten die bezoekers selecteren en de hoeveelheid tijd die de bezoeker op dit zoekresultaat doorbrengt wijzen op frisheid en relevantie. Wanneer bijvoorbeeld een zoekresultaat lager in de lijst veelvuldig wordt aangeklikt en er wordt veel tijd op de site doorgebracht, dan kan dit betekenen dat dit resultaat relevanter en frisser is.
9. Veranderingen in ankertekst kan linken afwaarderen
Als het onderwerp van een webpagina na verloop van tijd drastisch veranderd, dan is het enkel logisch dat nieuwe ankerteksten ook gaan veranderen. Als je bijvoorbeeld een domein koopt over raceauto’s, maar vervolgens het thema veranderd naar bakken, zullen na verloop van tijd je ankers veranderen van auto’s in de koekjes. In dit geval kan Google beslissen dat je website zoveel veranderd is dat de oude ankerteksten roestig zijn in plaats van fris en daardoor de oudere links sterk zal afwaarderen.
De les hier is dat je, wanneer je je pagina update, niet te veel van de originele content af wilt wijken. Anders loop je het risico om de waarde van bestaande links te verliezen.
10. Ouder is vaak beter
Google begrijpt dat de nieuwste zoekresultaten niet altijd de beste resultaten zijn. Dit is, zoals gezegd, sterk afhankelijk van de zoekopdracht. Een goede manier om te bepalen hoe fris je website moet zijn voor de zoektermen waar op jij je zoekmachinemarketing afgestemd hebt, is door deze simpel in google in te voeren en een analyse te maken van de gemiddelde creatiedatum. Dit geeft een goede indicatie hoe roestig, stoffig of fris je zoekterm is. Als de beste resultaten websites met een jarenlang trackrecord zijn, dan heeft zelfs een frisse, fruitige nieuwe website het hard te halen.
We hopen je met dit artikel een inzicht gegeven te hebben in het belang van frisse content. In een volgend artikel geven we je zeven tips hoe je de content op je website op een goede manier fris kunt houden zodat je zoekmachinemarketing hier een impuls van krijgt.

