Stel je voor: Je ontdekt dat je website gerangschikt wordt op het keyword dat je geoptimaliseerd hebt. De champagne kan open, toch? Maar wat als blijkt dat de gerangschikte pagina niet de juiste, compleet irrelevant of zelfs helemaal niet de juiste keuze is. Geloof het of niet, maar dit komt vaker voor dan je denkt. Wat moet je in zo’n geval doen?
Het komt voor dat Google je keyword linkt aan de verkeerde pagina op je website. Dat kan een boel frustratie veroorzaken en zelfs traffic of conversies kosten. Het belangrijkste dat je eerst moet doen als dit ook voor jouw website geld is je prioriteiten stellen. Je kunt niet alle problemen in eens tackelen. Onderzoek eerst welke keywords en welke URL’s het meeste traffic voor je genereren. Het is belangrijk om de problemen met deze keywords het eerst aan te pakken. Als je ontdekt dat een bepaalde query voldoende bezoekers naar een pagina van je website sturen terwijl je liever zou zien dat ze op een andere pagina uit zouden komen is dat actiepunt 1.
Stap 1: Stel het onderliggende SEO probleem vast.
Voer een zoekopdracht uit waar je webpagina normaliter zou moeten rangschikken. Kijk vervolgens waar de zoekopdracht op uit komt en stel vast waarom de juiste webpagina niet wordt weergegeven, maar een andere pagina van je website wel. Een oorzaak kan zien dat de relevantie van de pagina niet bestaat of niet voldoende naar voren komt. Wanneer je niet vind in de zoekresultaten is het waarschijnlijk om aan te nemen dat je keywords niet geïndexeerd zijn voor de pagina waarop dat wel zou moeten. Je kunt dit probleem oplossen door een relevante pagina aan te maken en opnieuw te optimaliseren. Deze landingspagina dient geoptimaliseerd te worden op het keyword zodat er geen twijfel meer kan bestaan dat dit de pagina is waar gebruikers heen gestuurd moeten worden bij de gelieerde zoekopdracht.
Het kan ook zijn dat hier sprake is van een indexeringsprobleem, een content probleem of een linkprobleem. Wanneer je de pagina geblokt hebt met robot.txt of de content bevindt zich achter een gecompliceerd JavaScript frame, dan kan Google de content niet bereiken en dus niet indexeren.
Wanneer het een content probleem betreft dien je kritisch te kijken naar de opbouw van je content. Is er volgende (unieke) content met toegevoegde waarde aanwezig? Zo niet, dan vindt Google dat je pagina het niet verdiend om geïndexeerd en gerangschikt te worden. Het kan ook zijn dat er onvoldoende relevante interne en externe links naar je pagina leiden. Google beoordeeld dan dat je pagina niet belangrijk genoeg is om gerangschikt worden.
Een laatste mogelijkheid is, en dat komt daadwerkelijk voor, is dat de pagina wordt overvleugeld door een andere pagina van je website waar de voordelen van je product van dienst veel beter uitgelegd worden, dan beoordeeld Google deze pagina als meer waardevol voor de gebruiker. Wellicht zijn er externe websites die ook naar deze pagina linken in plaats van naar de pagina waar ze heen zouden moeten verwijzen.
Stap 2: Creëer/Update de relevante pagina
Je wilt je pagina nu zo gaan wijzigen dat de indexering en rangschikking naar je verwachtingen wordt weergegeven. Als blijkt dat er nog geen relevante pagina bestaat, creëer deze dan. Is er met de pagina op zichzelf niet zo heel veel mis dan kun je volstaan met een grondige update. Denk daarbij aan zaken als:
Content: We spreken hier over keywords. Relevante keywords en zinnen die de unieke propositie en de toegevoegde waarde van je product of dienst door middel van content weergeven.
Interne links: Kijk kritisch naar de interne links op je pagina. Verwijzen alle links naar de juiste pagina, zijn de doorverwijzingen van pagina naar pagina zoals ze moeten zijn. Zo nee, optimaliseer dit en zorg dat deze pagina het interne verkeer ontvangt zoals je voor ogen hebt.
Externe links: Kijk via Open Site Explorer of Majestic of Ahrefs naar welke externe links er naar de ene pagina verwijzen en welke externe links er naar de andere pagina verwijzen. Kan het zijn dat deze externe links de doorslaggevende factor zijn?
Stap 3: Verwaarloos de niet-relevante pagina.
Niet heel gebruikelijk in de SEO wereld, maar je kunt een pagina verwaarlozen zodat hij lager of niet meer gerangschikt wordt in Google. De eerste stap daarbij is de keywords en aanverwante termen verwijderen. De tweede stap is dat je alle interne links aanpast zodat de pagina die aan het optimaliseren bent beter geïndexeerd wordt. De derde en laatste stap is dat je verzoekt om de externe links aan te passen. In dat geval moet je contact opnemen met de externe linkers dat ze link aanpassen naar de pagina waar je de traffic wilt hebben.
Stap 4: Als al het andere niet werkt.
De laatste optie, maar niet de minst-verstandige optie is het doorverwijzen naar de juiste pagina met een 301-redirect. Dit moet je echter alleen doen als het een pagina betreft die wat dieper in je websitestructuur verweven is.
Als je traffic op een webpagina binnenkomt die je ook op andere keywords, wellicht een andere productgroep, hebt geoptimaliseerd moet je de 301-redirect optie niet toepassen zonder deze pagina opnieuw in de website structuur te plaatsen want dan loop je een boel traffic op deze andere keywords mis. Je kunt deze pagina opnieuw in je website structuur aanbrengen door alle content te kopiëren en deze pagina opnieuw te maken zonder de verwijzingen op de keywords die je op je andere pagina wilt ontvangen. De oude pagina laat je op 301-redirect staan. Zorg er wel voor dat je de content update, anders ziet Google slechts een kopie en dat is desastreus voor ranking en indexatie.

