Het creëren van content voor je website, blog of online tijdschrift is één ding, maar het creëren van content waarin je doelgroep écht geïnteresseerd is, dat is nog heel wat anders. Zeker bij kleinere bedrijven, die geen toegang hebben tot geavanceerde tools om hun publiek te analyseren, gaat de discussie vaak over wát voor content er gecreërd en gepubliceerd moet worden. Vaker dan je denkt wordt er content geschreven en gepubliceerd zonder dat het publicerende bedrijf een goed idee heeft van of de mensen wel op die content zitten te wachten. In dit artikel geven we vijf tips die je kunnen helpen in het creëren van content waar je lezers wel degelijk op zitten te wachten.
Tip 1: Vind je publiek.
Het is allereerst slim om uit te vinden waar de mensen zich bevinden die (mogelijk) geïnteresseerd zouden kunnen zijn in de content die jij publiceert, gebaseerd op hun locatie, zowel online als offline. Zodra je weet waar jouw doelgroep tijd doorbrengt, kan je gaan kijken welke onderwerpen het meeste besproken worden op die plek in die groep (bijvoorbeeld in een Facebook-groep). Op basis daarvan kan je de onderwerpen en de stijl van je eigen content aanpassen.
Tip 2: Praat met je publiek.
Zodra je weet waar je doelgroep zich bevindt, is het tijd om met de leden van de groep te praten. Voordat je dat doet is het over het algemeen een goed idee om het gedrag binnen de groep te bestuderen (online gaat dat vaak een stuk makkelijker), om zo de meest actieve en meest gevolgde leden van de groep te identificeren. Je kan bijvoorbeeld wat van hun eigen content delen via je eigen netwerk, of vragen beantwoorden van mensen in je doelgroep. Zo wordt je een actief en gewaardeerd onderdeel van je eigen doelgroep.
Tip 3: Begrijp je publiek.
Wanneer je iets wil overbrengen aan je doelgroep, of wanneer je ze iets wil verkopen, is het niet alleen belangrijk om te begrijpen wat je zelf verkoopt, maar om te begrijpen waar je doelgroep eigenlijk naar op zoek is. Dat wil zeggen, je moet ontdekken wat je doelgroep precies wil, en daar kan je dan je eigen dienst of product beter af stemmen. Of zoals de beroemde uitdrukking gaat: “Customers don’t buy a quarter-inch drillbit. They buy a quarter-inch hole.”
Tip 4: Promoten, promoten, promoten.
Je hebt ondertussen al de zogenaamde “influencers” geïndentificeerd binnen je doelgroep, dus is het nu tijd om je nieuwe content met hun te delen. Je kan ze vragen om hun mening over de content, en of ze eventueel geïnteresseerd zijn om het via hun eigen kanaal te delen met de wereld. Blijf ook zeker op zoek naar nieuwe invloedrijke leden van je doelgroep.
Tip 5: Analyseer je resultaten en herhaal.
Zodra je content gepubliceerd hebt is het verstandig om de reacties van je doelgroep op die content te volgen en te analyseren. Je kan tenslotte vrijwel altijd beter. Kijk dus welke dingen je beter had kunnen doen (je kan dat ook vragen aan mensen van je doelgroep), en bekijk hoe je dat volgende keer beter kan doen.