In een vorig artikel hebben we vastgesteld dat er een verandering aanstaande is als het gaat om de waarde van reviews en testimonials die door klanten worden geschreven op het internet over een bedrijf, product of dienst. Wanneer je reviews en testimonials naast elkaar zet, wordt veronderstelt dat reviews betrouwbaarder zijn omdat ze geacht worden om niet gemanipuleerd te zijn door het bedrijf waar de review over geschreven is. Toch is ook niet helemaal objectief. Iemand die een slechte ervaring met een bepaald bedrijf, product of dienst heeft gehad kan onder diverse aliassen een hele serie aan negatieve reviews schrijven of aan familieleden of vrienden vragen om ook een negatieve review te schrijven. Dit schets natuurlijk dan een beeld dat ook niet helemaal conform de waarheid is en waar het bedrijf in kwestie negatieve gevolgen van kan ondervinden. De kritiek op testimonials is vaak dat het beeld dat wordt geschetst te rooskleurig is en enkel de positieve eigenschappen en kanten van een bedrijf, product of dienst laat zien.
We hebben eveneens vastgesteld dat het samenvoegen van beide een ideaal marketing model is om lokale SEO activiteiten mee te ontplooien. In dit artikel gaan we dieper in op het hoe en waarom je dit in zou moeten zetten voor je online marketing doelstellingen.
De theorie achter hybrid sentiment biedt je veel mogelijkheden als het aankomt op het managen van content die geplaatst wordt door gebruikers (klanten). Om er zeker van te zijn dat je dit ook tot het maximale effect benut is het belangrijk om:
– Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â De richtlijnen en de techniek te kennen,
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Een duidelijk doel te hebben, en een route naar het doel toe te hebben,
–Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Je toewijden aan de theorie.
Er is veel geschreven over het managen van reviews op derde partijen platformen zoals Google en Facebook, maar vandaag focussen we ons specifiek op on-site reviews en testimonials. Wat moet er op zo’n pagina staan. Hoe moet je de content verdelen? Welke opbrengst kun je uit je investeringen verwachten? Om die vragen te kunnen antwoorden moeten we een doel-georiënteerd plan schrijven.
Richtlijnen
Er zijn twee soorten richtlijnen waar je rekening mee dient te houden als het aankomt op het gebied van consumenten sentiment:
1) Richtlijnen van het platform
Omdat de pagina op je website een combinatie kan bevatten van unieke reviews en testimonials, waarbij je via widgets informatie van derde partijen binnenhaalt dien je op de hoogte te zijn van de unieke richtlijnen die elk van deze platformen hanteert. Dit is belangrijk omdat de richtlijnen die gehanteerd worden variëren van erg strikt tot redelijk losjes en je wilt geen rode vlaggen laten zwaaien omdat je inbreuk maakt op toestemmingen die zijn verleend. Google is historisch gezien relaxed als het aankomt op bedrijven die om een review vragen, terwijl andere platformen daar minder los mee om gaan.
2) Google’s review richtlijnen
Google is al zo lang een dominante speler als het gaat om lokale seo dat de richtlijnen die zij hanteren vaak worden gezien als de standaard en snel worden overgenomen als industry standard. In aanvulling op de standaard richtlijnen heeft Google recentelijk een deel van de review richtlijnen ingrijpend veranderd. Het is voor je ranking erg belangrijk om op de hoogte te zijn van de richtlijnen die Google hanteert omdat overeenstemming met richtlijnen van Google nu eenmaal een grote impact heeft op de zichtbaarheid van je ranking in de zoekresultaten.
Nadat we onszelf bekend hebben gemaakt met de richtlijnen van zowel de platformen waar we, middels widgets informatie van willen betrekken alsook de richtlijnen die Google hanteert kennen, is het tijd om doelstellingen te formuleren die we met de feedback pagina willen bereiken.
Het is belangrijk om bij het vaststellen van de doelstellingen in het oog te houden dat het primaire doel natuurlijk consument georiënteerd is, maar dat een secundaire doelstelling (namelijk goed scoren in Google door gebruik te maken van de reviews) niet vergeten moet worden.
1. Focus op consument
- Creëer een effectieve pagina die hoog rankt voor je merk zodat het een ingang wordt vanuit Google naar je website.
- Zorg dat de pagina gemakkelijk toegankelijk is vanuit de commerciële (product) pagina’s met toepasselijke reviews van de respectievelijke product(groep)en.
-
Focus op Google
- Zorg dat de pagina goed gerangschikt wordt op merk- en merk+review zoekopdrachten.
- In een ideale situatie, wordt er direct een sterren-rating aan je toegewezen.
- Het zou helemaal optimaal zijn als de pagina in het kennisvak wordt aangemerkt als reviews van het web.
De screenshot geeft die laatste drie punten perfect weer.

Als je op basis van deze uitgangspunten je plan opstelt kun je er op vertrouwen dat de strategie waarbij je reviews en testimonials voor je site gebruikt, gaat werken. In een volgend artikel besteden we nog eenmaal aandacht aan dit onderwerp waar we je gaan voorzien van de nodige tips om content over je bedrijf te kunnen managen.

