Tegenwoordig is het opzetten van een online winkel iets dat binnen handbereik van vrijwel ieder bedrijf en ieder individu ligt. Dat wil echter niet zeggen dat de ene webwinkel even goed is als de andere, integendeel, er bestaat een enorm verschil in de kwaliteit van online-winkels. In dit artikel willen we wat dieper ingaan op enkele elementen die je kunnen helpen in het ontwerpen en creëren van de best mogelijke online winkel voor jouw dienst of product.

Het menu aan de top van de pagina
Het is essentieel voor de top van de pagina om duidelijk aan te geven waar op de pagina de bezoeker zich bevindt, en welke opties binnen je pagina hij of zij vanaf dit punt heeft. Weinig mensen doen een aankoop tijdens hun eerste bezoek aan een website, maar ze willen vaak wel iets meer weten over het merk en de producten of services die het aanbiedt. Je wil dat de belangrijkste elementen van je website, zoals bijvoorbeeld de zoekfunctie en het winkelkarretje, direct en duidelijk beschikbaar zijn voor de bezoeker. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de ervaring van de gebruiker met jouw website hem of haar positief beïnvloedt in het beslissingsproces.
De belangrijkste productinformatie
Wanneer een gebruiker jouw selectie van producten in je online winkel gaat bekijken wil je dat de belangrijkste verkooppunten van de producten direct in het oog springen. Als je denkt meer te kunnen verkopen door te focusen op je lage prijzen, dan plaats de je prijs prominenter in beeld. Als je denkt meer te kunnen verkopen dankzij het design van je producten, dan zorg je dat ieder product wordt getoond aan de hand van een mooie foto (of video). In andere woorden, je wil dat je klanten zo snel en zo goed mogelijk begrijpen wat je product is, en hoe het precies van waarde kan zijn in hun leven.
Een duidelijk koopproces
Het ultieme doel van een webwinkel is om producten of services te verkopen aan de bezoekers, daarom wil je als eigenaar dat het koopproces zo simpel en duidelijk mogelijk is. Je wilt ervoor zorgen dat bezoekers met zo min mogelijk vragen het koopproces kunnen doorlopen, dus in andere woorden, je moet het zo makkelijk mogelijk maken voor hun om een product te zoeken, te kiezen, en te kopen. Dat doe je door de belangrijkste opties en beslissingen (het kiezen, het kopen) zo duidelijk mogelijk te presenteren op je website, en door zo min mogelijk afleidend materiaal (andere opties, nieuws items, etc…) te laten verschijnen tijdens het koopproces.
Gedetailleerde productbeschrijvingen
Eerder zeiden we al dat het essentieel is om de belangrijkste productinformatie gelijk en duidelijk aan de bezoekers te tonen, maar dat wil niet zeggen dat je jezelf kan beperken tot het geven van enkel de belangrijkste informatie. Zorg ervoor dat er ruimte bestaat binnen de webwinkel voor klanten die meer willen weten over een bepaald product, en waarin je dus meer gedetailleerde informatie over de producten kunt plaatsen. Denk daarbij aan dingen als precieze maten, extra opties, etc…
“Seal the deal”-content
Met “seal the deal”-content wordt gerefereerd aan de extra informatie over een product waar de klant mogelijk niet direct naar gevraagd heeft, maar die hem of haar wel van pas kan komen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een video van de functies van het product dat in hun winkelkarretje zit, of een stukje informatie over hoe het product vervaardigd is volgens de hoogste kwaliteitsstandaard. Met dit soort content wil je de klant over de streep trekken door het vertrouwen in jouw merk en jouw producten positief te beïnvloeden.

